torsdag 29 maj 2008

Rebeckas etikettskola del V: läxa upp serveringspersonal

Om att läxa upp serveringspersonal när man själv inte är värd: måste säga att jag har väldigt lätt för att lacka ur på undermålig personal. Ribbing påstår att man ska härda ut om inte misstagen gör direkt ont. Jag kan bara säga att allt slarv gör mig ont och speciellt personal som tror sig stå på samma jävla nivå som gästen. Tyvärr umgås jag mest med undfallande spån som tycker det är bäst att inte ”förstöra stämingen”, så det slutar nästan alltid med att jag måste ta på mig att trycka ner den obstinata personalen. Bör påpeka att jag sänker mina krav betydligt om det är på en mindre fin restaurang (i stil med Stockholms utbud) och att min ilska bygger på att jag gärna är generös med dricksen (eller ser till så att värden är det).

3 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, sicken biaatch du ær. Mæssar folk før att du faktiskt tænkt dricksa efter tortyren. Vore dejlig att få uppleva en slæng av dina små slevar. Roligt att se folks reaktioner nær man råkat servera dom en død drink, avslagen champis eller varfør inte glømt huvudrætten.
/Going steady

Rebecka sa...

Avslagen champagne har man ju tyvärr råkat ut för. Sist var det avslagen Pommery, så det gör väl inte så mycket, men det jobbiga var att jag beställde i en hotellbar och dricksade innan jag smakat. Så går det när man betalar sina drinkar själv. Aldrig att jag skulle lägga upp mig för en så misslyckad drink dock. Tänk på det, grabbar.

Karin Ch sa...

Läxa upp behöver man väl inte göra. Men klart man skall påpeka om man får in en genomstekt plankstek i st f en "rare". Har hänt mig flera gånger. Okej, det var inte Mötesplats Österlen-klass på haken men ändå
:)