torsdag 29 maj 2008

Rebeckas etikettskola del IV: dela med dig av det goda

Om att säga nej till vin när det serveras på konferenser o dyl: självklart kan man säga nej, men har man redan tagit kan man lika gärna bjuda med sig till övriga gäster. Vet många med mig som alltid tycker att det snålas onödigt mycket på flertalet tillställningar. Bjuder man på vin ska det vara champagne (kall, torr och gratis) och i obegränsade mängder. Herregud, först då kan man snacka om effektivt nätverkande. Eller otyget att bara servera nya glas (d v s inte fylla på urdruckna glas) – det slöar bara ner processen och retar upp gästerna. Igår kom jag på mig själv med att stå och stampa med fötterna i väntan på att kyparna skulle behaga visa sig. Det var nästan så att jag började prata med potentiella kunder omkring mig.

Inga kommentarer: