onsdag 28 maj 2008

Jonsson ger antiintellektualismen ett fåvitskt ansikte

I dagens DN pladdrar Stefan Jonsson som vanligt på i sin unkna nattmössa av vetenskapsförakt. Jonsson har mage att beklaga sig över att fakta och kunskap står sig slätt jämfört med tyckande. Så belysande att han valt att illustrera sin tes med att inte bemöta en endaste av de punkter som lagts fram mot pseudoforskaren Kamali, som av utländska auktoriteter förkastats som ovetenskaplig med synnerligen bristfällig kompetens (letar upp källan om någon undrar, men källkritik är vanligtvis inget som tilltalar de som skulle tänkas hålla med Jonsson - motbevisa mig gärna). Huvudproblemet med Kamalis rapport är att den utgår från det den ska utreda (att det existerar strukturell rasism i det svenska samhället). Jag tror inte Jonsson är tillräckligt intellektuellt välutrustad för att se problemen med ett slikt förfarande, men det kan vara värt att föra in lite fakta och kunskap i målet. Rent generellt är det pinsamt att beklaga sig över att ett ämne över-ideologiserats när man själv inte väljer att underbygga sin egen kritik på något icke-ideologiskt vis.

9 kommentarer:

torgust sa...

Så här skriver "Pladder- Stefan":
"För vad är strukturell diskriminering? Lika söker lika. I valet mellan olika arbetssökande, handelspartner eller bostadssökande är det enklare och tryggare att välja någon man identifierar sig med. Det kallas nätverk, preferenser, gemenskap. Det är ofta en god sak.

Men ibland också en dålig sak, som när man sorterar bort kvalificerade kandidater bara därför att de har konstiga namn och talar med brytning. Det blir direkt skadligt när hela arbetsplatser, myndigheter och fastighetsvärdar fungerar så."
Jag kallar detta verklighetsbeskrivning. Du kallar det pladder. Varför?

Frank Bonnevie sa...

Torgust! Jag är inte riktigt säker på att du faktiskt förstått vad Rebecka menar. Hon hävdar att vetenskap ÄR verklighetsförankring! Och jag är böjd att hålla med henne i det. Vetenskap rätt utförd är verklighetsförankring. Om man däremot inte utför vetenskap objektivt, blir det verklighetsförakt. I sakfrågan har jag inte någon egentlig åsikt i övrigt.

Frank Bonnevie sa...

Om Kamali och hans forskning

70 forskare, det är mycket! Och JA, jag kommer från Landskrona.

Rebecka sa...

Frank, jag beundrar ditt tålamod vad gäller pladder. Och tack för länken. Det är bekvämt att kalla någon för rasist så fort man blir kritiserad.

Anonym sa...

Din
dejt

Rebecka sa...

Älskar mina anonyma kommentatorer som briljerar med sin förmåga att tota ihop ordentliga länkar. Intelligens var ordet, sa Bull.

torgust sa...

Men lär mej hur då, snälla Du om Du vet!

Varför kan Frank få till en länk i sin kommentar, men inte jag?

"Reference "/http:" is not allowed:" står det när jag försöker.

Hjälp mej!

Rebecka sa...

Nu avslöjade du dig allt, posta anonymt är väl inget vi ska uppmuntra.

Du skriver ut hela länkarna inkl "http://". Jag har läst det du försöker länka till redan, så det behöver du inte posta igen.

torgust sa...

Jo, jag skäms lite...
Vi är överens om det anonyma.
Tack för att du tar mig på allvar och ger ett seriöst svar.
Måste gjort nåt slarvfel... men med din uppmuntran har jag löst det.
Du har också inspirerat mig till att starta en egen (sporadisk) blogg. Så här ser mitt
första blogginlägg
ut.
Tack för hjälp och inspiration!