torsdag 29 maj 2008

Rebeckas etikettskola del I: desinformera frågvisa fån

För att hjälpa de trasiga själar som läser denna blogg har jag det stora nöjet att introducera en etikettskola. För att komma igång på ett smidigt sätt kommer jag sno frågor från Magdalena Ribbings kolumn i DN.

Först ut är lämpliga sätt att hantera nyfikna personer. Kan de inte sluta fråga, ljug ihop något som definitivt dödar konversationen. Ett fint exempel är vulgära övertramp:

- Vad gör du för din lön?
- Köper horse och skänker pengar till arabiska terrorintressen. Blir det något över stödjer jag ärkekommunisten Stieg Larssons dödsbo genom att köpa hans bajspapper till böcker. Kanske att även Stig Larsson får något så han kan förverkliga sina drömmar om bajsande småflickor.

Har du mycket tålamod/tid att slå ihjäl kan du försöka dig på mer intrikata lögner i stil med:

- Samlar in pengar till chefens cancersjuka faster.

Sista exemplet blir mer underhållande om ni båda konkurrerar om chefens gunst, men så är det ju alltid. Kom gärna med egna exempel, glada läsare!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Stieg Larsson är död, kära vän.

Rebecka sa...

Stämmer bra det, det är väl det som är den viktigaste drivkraften bakom hans popularitet?

Anonym sa...

har du ens läst böckerna?

värsta fall kan du väl ladda ner dem på ljudbok gratis från ngn piratsida så slipper du stödja kommunisterna ^^

Rebecka sa...

Jag skulle väl inte kunna analysera dem så grundligt om jag inte läst dem. Det är Eva som postar anonymt förstår jag?

Anonym sa...

Eh, vet inte om jag riktigt förstod vad du ville få fram mer än att det inte är okey att fråga folk vad de gör för sina arvspengar?

Aja, underhållande till viss del! :P

Rebecka sa...

Jag vill bara hjälpa folk med etikettfrågor. Plus sprida lite konstruktiv glädje.