tisdag 3 juni 2008

”Utbrändhet” och antiintellektualism

Läser Helene Rådbergs ”recension” (läs hyllning) av Mia-Marie Hammarlins ”avhandling” Att leva som utbränd och slås av bristen på vetenskaplighet (däremot flödar texten över av missriktad empati).

Några belysande citat som sammanfattar eländet (ok, även jag har dömt den på förhand):

”Det är här Att leva som utbränd drabbar mig som allra starkast. Hammarlin möter sina informanter med stor respekt och lyhördhet och tvivlar aldrig på diagnosen utbränd [min kursivering]”

Hur kan det vara en avhandling om man inte ens vet om man studerar verkligt sjuka eller låtsassjuka? Detta spelar dock mindre roll för Rådberg, som mot recensionens slut tappar koncepterna helt och vräker ur sig:

”’Kan depression och diffusa krämpor vara uttryck för kvinnligt missnöje, kan de betraktas som politiska handlingar, som en sorts demonstrationer?’ Jag vill bara skrika till svar: Självklart! Och hör en kör av kvinnlig vrede, ursinnigt falla in i mitt skrik.”

Inte bara har hon glömt vad hon själv skrev några rader upp, hon har även gjort sig skyldig till radikalvänsterns kardinalfel genom alla tider: ge upp argumentationen innan den ens börjat.

Själv vill jag bara skrika till mina medsystrar: ”Ta er i skinnet och försöka resonera som vetenskapen föreskriver (glöm att fakta är ett ’manligt’ begrepp för en sekund) och sluta blanda in känslor så fort argumenten tryter. Hur blir kvinnokampen annars trovärdig?”.

6 kommentarer:

Osynlige Mannen sa...

Jag vill också sjuka mig som utbränd. Måste man vara kvinna?

Rebecka sa...

Du får inte bryta könsmaktsordningen!

Frank Bonnevie sa...

Men ärligt lilla stumpan? Nu har du tagit till alla uppmärksamhetsknep du möjligvis kan komma på. Ska jag länka dig till några "radikala" sidor så att du får riktigt mycket uppmärksamhet?

Rebecka sa...

Det låter bra.

torgust sa...

Passa dej så du inte blir utbränd själv,Rebecka!

Karin Ch sa...

Hm. Det verkar som att den där avhandlingen tagit intryck av det där som bokmarkanden svämme röver av. Turkosa klatschiga böcker med en välmående kvinna, BMI ca 22, på omslaget som står vid ett fruktträd i Provence, håller runt stammen och ler.
"Stressad - inte nu längre" och allt annat som förlagen envisas med att prångla ut i "post utbrändheten men nu mår jag bra"-genren.

Det är massor av män som drabbas av panikångest, det tror jag är samma grej som utbrändhet. Och spelar roll vad det kallas, det har alltid funnits mer eller mindre stresståliga, mer eller mindre känsliga människor.