tisdag 3 juni 2008

Ett brunöga rött

Idag är det lika ont om tid som igår, så vi får vända oss till en (ej tillfrågad) gästbloggare. Skribenten arbetar under artistnamnet Rikard och lever på att posta anonyma kommentarer. Här kommer hans inlägg, hoppas vi får lite läsarrespons som kan hjälpa Rikard och hans såriga anus (observera att jag själv aldrig skulle nedlåta mig till att använda den studentikosa ton som genomsyrar nedanstående text):

"Jag har upptäckt en rätt obehaglig sak. Jag har gått över från snabba kolhydrater som tex pasta, ris och pommes frites till bland annat quinoa. Alla förståsigpåare snackar ju att vi ska äta stenåldersdiet, dvs magert kött, bär, frukter och frön. Röd qinoa är frön som rekommenderas av bla Fredrik Paulun och andra GI-kockar. Man kokar och äter det till mat. Jag har gjort detta ett tag nu men märkt av ett lite sårigt anus. Jag undersökte min avföring idag och det visade sig att alla frön ligger i avföringen helt osmälta! Dels undrar man ju hur det är med näringsintagen när fröna inte bryts ned alls och dels om det är särskilt nyttigt överhuvudtaget?! Ska jag varna mina kompisar som också gått över till röd quinoa? Dina tankar?

Ps. Jag har en bild på min avföring där man klart och tydligt ser fröna, vet dock inte hur jag ska posta den på din blogg? Ds."

2 kommentarer:

Frank Bonnevie sa...

Åt våra förfäder quinoa?
Men roligt att du tar upp avföring, i din blogg. Jag kan meddela att hela idén frön och kärnor är att de skall kunna passera igenom en matsmältningskanal för att komma ut hela bland naturgödsel. Om du bara visste hur mycket tomatplantor det växer längs kanterna av avslammningsbassängerna i alla landets reningsverk. Och det är inte bara frön som är osmälta, all avföring har fortfarande ett mycket högt energivärde när det passerat. Det är därför vi kan röta den. Dock är vi inte lika ineffektiva som knotten är. Ett knott kan bara tillgodogöra sig 3-4% av näringen i sin föda, vilket gör att avföringen (100 ton knott exkrementer passerar vilken given punkt som helst i vindelälven varje dygn)är oerhörd näringsrik för andra djur i näringskedjan.

Rebecka sa...

Intressant om knottbajs, visste väl att knott hade en funktion att fylla.